Avagy hogyan hat ez az elismertség a szervezet teljesítményére és megítélésére. Egy szervezet imázsa nem más, mint az emberekben a szervezetről kialakuló benyomások, érzések és attitûdök összessége. Ahhoz, hogy ezek a megnyilvánulások pozitívak legyenek, minden szervezetnek fokozott figyelmet kell szentelnie arculatának kialakítására. Arculat alatt leegyszerûsítve azt értjük, hogy mit mond, és mit tesz a szervezet tudatosan, milyen magatartást tanúsít környezetével és közvéleményével szemben, valamint hogyan építi fel kifelé és befelé irányuló önábrázolását.
A cég elismertségének hajtórugóiról különböző vélemények alakultak ki. Egyesek szerint ide sorolható a vállalat kultúrája, filozófiája és jövőképe, mûszaki potenciálja, innovációs tevékenysége, struktúrája, emberi erőforrás- szociális- és termékpolitikája és végül, de nem utolsósorban következetes, profi kommunikációja. Mások kiegészítik ezt a szervezet és termékeinek/szolgáltatásainak megfelelő pozicionálásával, differenciálásával, határozott és érthető küldetésével és értékeivel, következetességgel a belső és külső magatartás között, valamint a menedzsment "erősségével".
Ugyanígy az elismertség egyik kulcsfontosságú mozgatórugója maga az elnök-vezérigazgató is, akinek kedvező hírneve pozitívan hat a szervezet hírnevére. Különböző szakmai konferenciákon hallható, hogy a CEO legalább 50 % -ban felel a szervezet hírnevéért. Ez az elismertség az egész világon számít: a CEO megközelítően a szervezet hírnevének feléért tehető felelőssé az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Ausztráliában. A német vezetők az elnök-vezérigazgató elismertségét még ennél is magasabbra értékelik. (64 %!) Az elnök-vezérigazgató kedvező hírneve kifizetődik. Az elismertség növelése átütő eszköz, amelynek nyilvánvaló eredményei vannak.
A CEO hírnevét befolyásoló legfontosabb tényező a stratégiai gondolkodásmód. Ezután jönnek a kihíváskezelő- és empátiás készségek, a hitelesség, a magas etikai normák betartása, a viselkedés, a világos jövőkép kommunikálása a vállalaton kívül és belül egyaránt, a munkatársak motiválása és inspirálása, valamint a hatékony krízismenedzselés. Ezeket kiegészítik a személyes adottságok, a kommunikációs készségek, a személyiségi jegyek, az örökölt tulajdonságok, a "fittség-térkép" (testi edzettség, a pszichés állapot és szociális megelégedettség), a kinézet, az ápoltság, az öltözködési szokások, a jó humorérzék, a dolgozószoba, a cégautó és még ezernyi apróság, amire nem is gondolna az ember.
A világ legsikeresebb elnök-vezérigazgatóinak van néhány közös vonásuk. A CEO-k általában mindig vállalják a felelősséget azért, hogy a vállalat "arca" legyenek, teljesítik, amit felvállalnak, határozott döntéshozók, ugyanakkor érzékenyek is. Közvetlen, gyakran baráti kapcsolatban állnak a dolgozókkal, a vevőkkel, a vállalat részvényeseivel és az érdekgazdákkal. Ezen kívül az erős vezetők általában a legjobb és a legokosabb vezetőkkel veszik körül magukat.
Turóczi Gábor kommunikációs szakértő |