CEO logo
  • CEO - A gazdasági intelligencia lapja
  • CEO - A gazdasági intelligencia lapja
  • CEO - A gazdasági intelligencia lapja
  • CEO - A gazdasági intelligencia lapja
  • CEO - A gazdasági intelligencia lapja
  • CEO - A gazdasági intelligencia lapja
  • CEO - A gazdasági intelligencia lapja
  • CEO - A gazdasági intelligencia lapja
  • CEO - A gazdasági intelligencia lapja
   
  2017. november 24. péntek 00:24  
CEO
Hírek
Konferenciák
CEO Pályázati Iroda
Akciók
Előfizetés, megrendelés
Impresszum
Szerkesztőbizottság
Médiaajánlat
Állásajánlat
Rovataink
CEO - Archivum
CEO - Online
Rendezvényajánló
Recenziók
PR
Tanulmányok
< November 2017 >
Ke Sz Cs Sz Va
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Hírleveleink
CEO Magazin Hírlevele
Tudományos élet Hírlevele

Szakmai partnereink:


Image
Image
Image
2004-03-04
Image

Gyorsan csatlakozzunk-e az euró-zónához?
Európai Unió
Dr. Palánkai Tibor

Érdekes vita bontakozott ki arról, hogy gyorsan csatlakozzunk-e az euró-zónához, vagy bölcsebb-e megvárni, amíg erre a feltételek megérnek? Rögtön felmerül, hogy nem tisztázottak a vitatott időhorizontok. A racionális alternatíva: a gyors, néhány éven belüli csatlakozás vagy ennek hosszabb távon, évtizedes (15-20 év) távlatokban történő megvalósulása. A kérdések ugyanis teljesen más dimenziókban merülnek fel, ha csak az a vita tárgya, hogy 2008-ban vagy 2010-ben csatlakozzunk-e, vagy pedig az, hogy erre esetleg évtizedeket kellene várni. A hosszabb vagy rövidebb várakozás esetében az érvek is természetesen mások.
 
VESZÉLYES? NAGYON!
Európai Unió

VESZÉLYES ÁRUK KEZELÉSE: KÉNYES KÉRDÉSEK

Az EU-csatlakozás közeledtével hazánkban is felgyorsult a veszélyes áru szállításával kapcsolatos jogalkotás. Úgy tűnik, mindenki elégedett az eredményekkel, és a látszat szerint a terület európai mércével mérve is rendezett. A valóság azonban korántsem a fenti állapotokat tükrözi.
 
Elkötelezett vezetés
Stratégia

Interjú Henry Mintzberggel, a vállalati stratégia szakértőjével

Henry Mintzberg világhírű üzleti gondolkodó. Először "A vezetői munka természete" (The Nature of Managerial Work) című könyvével került az érdeklődés középpontjába. Azóta több könyvet is írt, melyeknek tárgya széles skálát ölel fel, a vállalati stratégiától a gyötrelmes nemzetközi utazásokig. Legújabb könyvében, melynek címe: "Vezetőket - nem MBA-hallgatókat", egyik kedvenc témáját, az üzleti tárgyú oktatás aranyfedezetének tartott Master of Business Administration (MBA) fokozat hiányosságait dolgozza fel. Mintzberg professzor többek között arról beszél a CEO olvasóinak, hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a hatékony vezetőnek, és hogy egy MBA-hallgató miért nem feltétlenül minősül annak.
 
Az örökzöld MbO
Stratégia
Dr. Farkas Ferenc-Hock Gábor

I. rész

A Management by Objectives elveinek gyakorlati alkalmazása a teljesítménymenedzsment érdekében

Amikor 1954-ben Peter Drucker, a The Practice of Management című könyvében bevezette a ”Management by Objectives” frazeológiát, vele olyan koncepciót alkotott meg, amely az 1960-as és 70-es években a legnépszerűbb menedzsmentgyakorlat volt (lett), elsősorban az USA-ban, de világszerte is. A következő évtizedek aktuális divatirányzatai háttérbe szorították az MbO népszerűségét, de alkalmazási gyakorlata továbbra is létezett, és termékenyítőleg járult hozzá más koncepciók sikeréhez. Hogy csak a legkézenfekvőbb ”rokonságot” említsük: a Kaplan-Norton által kimunkált Balanced Scorecard számos elemében épít az MbO gyakorlatára. A magyarországi gyakorlat MEV (Megegyezéses Eredménycélokkal való Vezetés) néven tekintette sajátjának a 70-es, 80-as évtizedben az MbO rendszerét. Ennek alapján is méltán illethetjük ezt az elméletet és gyakorlatot az örökzöld jelzővel. A tanulmány az MbO elméletének mai alkalmazási gyakorlatával foglalkozik, fontos súlyt helyezve a modern értelmezés teljesítményorientált jellegére.
 
Lányok, anyák, nagyanyák
Stratégia
Dr. Bőgel György

A holdingok és a vállalatcsoportok működéséről I. rész

Magyarországon a holding szó értelmezésében némi bizonytalanság tapasztalható. Mi is tehát pontosan a holding, és mire jó? Egy vállalatnak jó-e, hogy holdingként vagy egy csoport tagjaként működik? Egy üzletágnak mi a jobb: leányvállalatként egy holdinghoz tartozni, vagy nem önálló jogi személyként, egyszerű nyereségközpontként, divízióként tevékenykedni? Egyáltalán, van-e értelme ezeknek a kérdéseknek?
 
Az első hitelgarancia-szervezet
Stratégia

Magyarországon 13 éves az Agrár-Vállalkozói Hitelgarancia Alapítvány

Mintegy tizenhárom évvel ezelőtt megalakult az Agrár-Vállalkozói Hitelgarancia Alapítvány. A szervezet saját tőkéje ma már meghaladja a 12 milliárd forintot, és tizenegy bankkal, nyolc független takarékszövetkezettel, valamint 121 integrált takarékszövetkezettel áll kapcsolatban. Az ide vezető útról az Alapítvány ügyvezető igazgatóját, Dr. Ulrich Anikót kérdezte a CEO. (x)
 
Kompetencia alapú gondolkodás és vezetés I. rész
Stratégia
Dr. Bencsik Andrea

A menedzsment egyre bővülő köre ismeri fel a szervezeti kultúra döntően fontos szerepét egy cég sikerességében. A szervezeti kultúra, mely meghatározza a működés számtalan jellemzőjét és paraméterét, versenyelőnyként jelenik meg, tehát azok a szervezetek válhatnak hosszú távon is sikeressé, melyek biztosítani tudják munkatársaiknak az elvárt szintű önállóságot, motiváltságot, és mindezzel párhuzamosan szellemi képességeik, tudásuk mind teljesebb kibontakozását. Az élesedő gazdasági versenyben erre csak a rugalmas, gyorsan reagáló, folyamatosan tanulni tudó, és a tudásukat mind teljesebb mértékben kihasználni képes szervezetek alkalmasak.
 
Régi kérdések - új válaszok a karbantartásban
Stratégia
Dr. Gaál Zoltán - Dr. Kovács Zoltán- Dr. Szabó Lajos

A karbantartás problémája attól kezdve kíséri végig a munkát végző embert, mióta az eszközöket használ, amelyek elromolhatnak, tönkremehetnek. Így nem túlzás azt állítani, hogy a karbantartás egyidős az emberrel, annak termelő tevékenységével.
 
Az értékek hatalma - I. rész
Stratégia
Salamonné dr. Huszty Anna

Az utóbbi időkben a vállalatok vezetésével, működtetésével kapcsolatban egyre gyakrabban találkozhatunk az érték fogalmával. Értéket kell adni a fogyasztóknak, be kell lépni a vállalati ügyfél értékláncába, a marketing lényege, hogy megértsük, mit tart értéknek a vevő - hangoztatják az értékesítéssel, marketinggel foglalkozó szakemberek. Az értékteremtésre kell koncentrálni a stratégiában, ennek függvényében kell átalakítani a vállalati folyamatokat - állítják a vezetési tanácsadók.
 
Magas színvonal folyamatosan - Nyitás Európa felé
Stratégia

Hazánkban ma már gomba módra szaporodnak a különböző rendezvényszervező irodák. Bár a kereslet egyre inkább nő irántuk, az ügyfeleket nemcsak megszerezni, de megtartani is nehéz. A jó hír szájról szájra terjed, de elég csak egyszer hibázni, annak visszhangja is messzire száll. A Club Esperienze magas színvonalú munkára törekszik. A CEO Joó Zsuzsát, az iroda ügyvezetőjét, tulajdonosát kérdezte. (x)
 
TECHNOLÓGIAMENEDZSMENT
Stratégia
Dr. Pataki Béla

Technológiaváltások auditálása - I. rész

Technológiamenedzsmenttel foglalkozó cikksorozatunk előző részében (Pataki, 2004) láttuk, mennyire göröngyös az új technológiák bevezetésének útja. Most lássuk, milyen módszerekkel simítható kevésbé göröngyösre ez az út.
 
Business Intelligence a gyakorlatban
Melléklet
O. Gábor László

Konkurenciaelemzés a környezet-gazdaságtan és -menedzsment aspektusából

A döntéshozóknak be kell látniuk, hogy a verseny nem kizárólag a "core" funkciók köré épül, és nem csak a "core" kompetenciák által determinált. Kevés olyan piaci szereplő található, akinél a környezetvédelem, a környezetbarát gazdálkodás, tevékenysége környezetvédelmi aspektusának menedzselése az üzleti folyamatok központi eleme lenne. Ugyanakkor a modern vállalatvezetési filozófia egyértelmûen hangsúlyozza: a piaci szereplés "customer driven", vagyis fogyasztó által meghatározott kell, hogy legyen. Márpedig a fogyasztói igények egyértelmûen a környezetbarát megoldásokat igénylik, tehát a vállalatok elemi érdeke a környezeti szempontok egyre hangsúlyosabb figyelembe vétele.
 
Gazdasági modellek a 21. századra
Gazdaság és társadalom

Interjú a világszerte népszerű gazdasági könyvek szerzőivel, Jonas Ridderstraleval és Kjell A. Nordströmmel

Jonas Ridderstrale és Kjell A. Nordström az üzleti élet újszerű, fantáziadús és kompromisszumok nélküli megközelítésével tűnnek ki, és az európai gyökerű üzleti guruk új generációjának élvonalába tartoznak. Munkahelyük a Stockholm School of Economics. Mindketten a nemzetközi üzleti élet Ph.D. fokozatú szakértői és az egyetem Advanced Management vezetőképző programjának irányítói, amely a skandináv üzleti élet elitjét is vonzó, öthetes program csúcsvezetők számára. Első könyvük, a Funky Business: Talent Makes Capital Dance (Funky Business: A tehetség táncoltatja a tőkét), nemzetközi siker volt, több mint 250 000 példányban kelt el. Új könyvük, a Karaoke Capitalism (Karaoke kapitalizmus) pedig a közelmúltban jelent meg. Ridderstrale és Nordström az üzleti és gazdasági környezet változásairól beszél a CEO olvasóinak.
 
A munkaerőpiac specifikumai
Humán erőforrás
Dr. Dominik Gyula

Etikai-logikai kétségek

Mint az üzleti etika oktatója, gyakran érintem a marketing és a PR erkölcsi kérdéseit. Soha nem éreztem szükségét annak, hogy összemossam vagy feloldjam egymásban a két diszciplínát, illetve ezek etikai-gazdasági vonatkozásait. Éppen ezért lepett meg a dr. László Gyula - dr. Orosdi Béla szerzőpáros cikke1. A cím már maga is érdeklődést kelt. Az alcím pedig mintha a PR betegágyánál szánakozna: "Mi lesz veled, belső PR?" Mint kívülálló, nem tudtam eddig, hogy a marketing és a PR között diszciplináris villongások vannak. Hozzászólásom kompetenciáját ezért csak logikai-etikai síkon tartom fenn.
 
A vezetés holnapja
Humán erőforrás
Dr. Barta Tamás - W. Barna Erika

A XXI. század új kihívásokat jelent a vezetők számára az egész világon, s ez kiemelten jelentkezik az EU-ba felvett 10 országban. Nem elég ma már egy vezetőnek csak profitot termelni, nem elég csak magas minőségű terméket gyártani, nem elég csak sikereket elérni a versenyben, mert minden eddiginél körültekintőbben kell a természet- és a környezetvédelmi szempontokra figyelni, s új módszerek bekapcsolásával a lehető legtermészetesebb anyagokkal dolgozni. A környezetszennyezés katasztrófába sodorja a világot, tudjuk, hogy az EU országai már jó ideje igen szigorú feltételeket támasztanak a vállalatok számára. Ezekre az elmúlt évtizedekben, a posztkommunista időben nem igazán fektettek hangsúlyt, így az EU-csatlakozással egy újfajta szemléletet és technológiai hozzáállást is ki kell alakítani. Mindezek mellett emberileg is új elvárások vannak születőben, egy vezetőnek kiemelten magas érzelmi intelligenciával és magas szintű emberismerettel kell rendelkeznie ahhoz, hogy a korábbinál igényesebb, önállóbb, képzettebb, tájékozottabb munkatársait hosszú távon irányítani és motiválni tudja. Éppen ezért nagyon tudatosan kell formálnia a szemléletét minden vezetőnek, s Einstein bölcs tanácsát megfogadva tevékenykedni, miszerint: "azokat a bajokat, amelyeket egy bizonyosfajta gondolkodásmód idézett elő, csak egy másféle gondolkodással lehet elhárítani". S ezt a másfajta gondolkodást várják el a hosszú távon jól prosperáló vállalatok vezetőitől az elkövetkező években, évtizedekben.
 
Globális fenyegetettség ellen globális információbiztonság
Információs technológia
Dénes Tamás

Az elektronizációra és digitális technikára épülő e-társadalom alapvető működési módja az információ tömeges termelése és továbbítása. A globalizáció természetes velejárója, hogy informatikával átszőtt világunk elemi építőkövei az egyre intelligensebb mikrochip alapú számítógépek, melyek bár architektúrájukban szinte pontosan megegyeznek az 1950-es években konstruált, úgynevezett Neumann-elvű gépekkel, műszaki megvalósításukra és méreteikre eredeti megalkotóik sem ismernének rá1. A számítástechnikai és távközlési ipar pedig arra törekszik, hogy a társadalom alkotóelemei, az egyének, intézmények, szervezetek közötti információcsere egyetlen globális adathálózaton át történjen. A globális világ a globális hálózat felé halad, nap mint nap tapasztalhatjuk azonban, hogy ebben a mesterségesen felfokozott iramú folyamatban, melyre több korábbi munkámban a ”virtuális agárverseny effektus” jellemzést vezettem be (lásd az irodalomjegyzéket), az információbiztonság megteremtése csak másodlagos szerepet tölt be.
 
Microsoft CIO kerekasztal
Információs technológia

2004-es CIO-teendők: előkészületek a fellendülésre

Charles Chang, a Gartner Executive Programs (EXP) alelnöke és programigazgatója az informatikai menedzserek (CIO-k) által 2004-ben követendő magatartásról szólt Budapesten tartott előadásában. Folyamatban van a világgazdaság talpra állása, a vállalatok igyekeznek növekedési pályára kerülni. Az információtechnológia a növekedés katalizátora, javítja a termelékenységet, a hatékonyságot és a működési integritást. A CIO-k számára kihívást jelent erőforrásaik egyensúlyban tartása annak érdekében, hogy vállalatuk túlélje a nehéz időket, és növekedésnek induljon.
 
Üzleti integráció: középpontban az üzleti folyamatok
Információs technológia
Rozgonyi Zoltán

Az előző cikkben kronológiai áttekintést adtunk arról, hogy miként alakultak az alkalmazásintegrációs technológiák és megoldások az elmúlt évek során. Láthattuk, hogy miként változott meg az integráció komplexitása, kezdve az adatok integrációjától a szolgáltatásokon keresztül egészen a folyamatokig. Ebben a cikkben arra szeretnék választ adni, hogy miként helyezi a középpontba – minden eddiginél jobban – az üzleti integrációs megoldás az üzleti célok megvalósítását.
 
A folyamatról, folyamatszemléletről
Minőség és innováció
DSc. Parányi György

Műszaki-szervezési-gazdasági nézőpontból II. rész

Cikkünk első részében a folyamat fogalmát, tartalmának sokszínűségét mutattuk be. Elemeztük a munkahelyi folyamatot az elemi rendszert alkotó összetevők, a struktúra és hatékonyság nézőpontjából. Áttekintettük a folyamatok különféle csoportosítását, figyelemmel a rendeltetésükre. A II. részben a folyamatokkal kapcsolatos elemzést kiterjesztjük a műveletek láncolatára, valamint a vállalati szintű folyamat-típusokra. Mondanivalónk középpontjában a folyamatok irányítása, a folyamatközpontúság tartalma és érvényesítése, az eltérő (minőségi, környezetmegóvási, munkabiztonsági) prioritású feladatok folyamatközpontú integrálásának alapelvei állnak.
 
Dr. Osman Péter könyvismertetői
Könyvismertető

  • A Föld
  • Földi édenkertek
  • Iszlám, dzsihád, demokrácia, McWorld
 
Rss FeedReader
 
News Titles
Feed Sources
Fetch/Save Feed
Your Saved Feeds
http://www.kormany.hu/rss/hu/hirek
http://www.kormany.hu/rss/hu/dok
http://www.kormany.hu/rss/hu/videok
http://www.nfu.hu/rssfeed.php?type=kozlemenyek
http://www.lifelonglearning.hu/lllma_feed.xml
http://www.tpf.hu/rss.php
You need to login first!
Kutatások, felmérések

Népszerű cikkek

Hirdetések

FeltűNŐsiker program csak hölgyeknek

Image
 

 
 
Image
Tudástőke Konferenciák


     
 
© 2017 CEO - A gazdasági intelligencia magazinja
 

Piac- és HR kutatások

www.e-benchmark.hu a CEO Magazin kiemelt támogatója.
A CEO magazin szerkesztőségének számítógépeit a CEO vírus vírusirtó védi.
G-Data