Stratégia
|
A rendszerekben gondolkodó Peter Senge a szervezeti tanulás szerepéről a környezet fenntarthatóságában
Világszerte nagy sikert aratott Peter M. Senge műve az elvont rendszerelmélet alkalmazásáról a gazdasági és szervezeti változások megértésében. 1999-ben egyike volt annak a 24 embernek, akik a Journal of Business Strategy szerint a legnagyobb hatást gyakorolták az üzleti stratégia-elméletre az elmúlt 100 évben. 1997-ben a Harvard Business Review úgy említette Az 5. alapelv: A tanuló szervezet kialakításának elmélete és gyakorlata (magyar kiadás: HVG Kiadó, 1998.) című könyvét, mint az elmúlt 75 év egyik legtermékenyítőbb vezetéstudományi szakkönyvét. Senge most azokról a diszciplínákról beszél, amelyek az igazi tanuló szervezet létrehozását segítik, és arról, hogy ezek milyen szerepet játszanak a fenntartható környezetet érintő munkásságában. |
Stratégia
|
Dr. Pataki Béla
A technológiaváltások auditálását szolgáló módszerek - korántsem teljességre törekvő - ismertetését zárjuk két olyan eljárás bemutatásával, amelyeket új információtechnológiák bevezetésének vizsgálatára fejlesztettek ki. Kellő adaptálással - legalábbis egy-egy moduljuknak - másfajta technológiák bevezetésekor is hasznukat vehetjük. |
Stratégia
|
O. Gábor László
ÜZLETI HÍRSZERZÉS VIII. rész
A "financial warfare" már a szóösszetételből adódóan is érdekessé válhat. Hogy lehet a pénzügyi hadviselést értelmezni? Mitől válik néhány pénzügyi lépés, manőver vagy teljes folyamat hadviseléssé? Egyáltalán mi szükség van rá, miért alakulhat ki? |
Stratégia
|
Dr. Bőgel György
Mi a stratégia? Mindenekelőtt szögezzük le: a stratégiaalkotás praktikus feladat. Van elmélete, lehet hozzá modelleket adni, de a döntő kérdés az, mire lehet ezekkel menni a gyakorlatban. Vajon van-e legjobb minta, legjobb gyakorlat a stratégiai tervezéshez? Fogas kérdés ez, amit óvatosan kell körüljárnunk. Látszólag van, hiszen a stratégiaalkotásról, a stratégiai tervezésről vaskos könyvek születnek. A kép azonban ennél jóval összetettebb, nem árt óvatosnak lennünk. |
Stratégia
|
Idén hatodik alkalommal került megrendezésre az Országos Esettanulmány Verseny a Budapesti Corvinus Egyetemen, tizenkét magyar gazdasági felsőoktatási intézmény csapatának részvételével. A verseny megszervezése az EVK Szakkollégium nyolc tagjának1 , valamint a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetének2 kezében összpontosult. A szervezőket az a cél vezérelte, hogy Magyarország legszínvonalasabb esettanulmány-versenyének megszervezésével ösztönözzék az esettanulmány-módszertan magyarországi elterjedését, továbbá elősegítsék a hallgatók és az üzleti világ kapcsolatainak szorosabbra fűzését. |
Projektmenedzsment
|
Dr. Bencsik Andrea
Minden projekt legalább négy, jól felismerhető fázison megy keresztül. A projekt életének legfontosabb szakasza a koncepció kialakítása. Ezzel részletesen foglalkoztunk cikksorozatunk első és második részében. A harmadik, befejező részben a tervezés-szervezés és a végrehajtás-kivitelezés fázisáról lesz szó, valamint a projekt lezárása utáni fontos teendőkről. |
Melléklet
|
Dr. Farkas Ferenc - Sümeginé Dobrai Katalin - Vajkai András
Jól ismert, hogy a tanuló szervezet olyan változtatni képes szervezet, ahol a feltételek biztosítottak a szervezet tagjainak tanulásához, a szervezeti tudásfolyamatokhoz, s a szervezet tagjai készek is tanulni, tudásukat másokkal megosztani. A tanulmányban azt vizsgáljuk, hogy nagyvállalati (természetesen ezek többsége nemzetközi) tanuló szervezetekben
- hogyan jelennek meg a belső tudásfolyamatok,
- kik a tudásfolyamatok aktorai,
- mit jelent a tudásfolyamatok szintézise.
Az írás második részében hazai nagyvállalati példából származó tényekkel kívánjuk bizonyítani, hogy a tudásfolyamatok szintézise akkor is tanuló szervezeti sajátosságokat hordoz, ha maga a szervezet nem (vagy csak implicite) deklarálja tanuló (tudás-) szervezeti jellegét. A tanulmány szerzői jól ismerik Peter Senge munkásságát, a választott téma és annak kidolgozása szignifikánsan kapcsolódik a világhírű kutatóval a lap e számában készített interjúhoz. |
Információs technológia
|
Átütőerjű gondolatok Nicholas Carr-tól arról, hogyan fog megváltozni az IT világ
Nicholas G. Carr, a Harvard Business Review korábbi főszerkesztője, az információ-technológia világának vezető gondolkodója ismerteti ellentmondásos érvelését az információ-technológia stratégiai jelentőségének hanyatlásáról; azt vizsgálja, hogy a számítógépes telje-sítmény bőséges kínálata hogyan kényszeríti az IT-s szállítókat üzleti tevékenységük átgondolására. Az író és tanácsadó Nicholas Carr 2003-as sokat vitatott cikke, az "IT Doesn't Matter" (Nem számIT), mely az információ-technológia jelentőségének visszaesését úgy állította be, mint a versenyelőny egy forrását, meglehetősen nagy port kavart az IT-s vezetők és szakértők körében egyaránt. A következő beszélgetésben Carr kifejti, hogy a "mindenütt jelenvalóság" gazdasága hogyan változtatja meg az IT-s szolgáltatók stratégiáit. |
Információs technológia
|
Kollár László-Koller György
Két évvel ezelőtt a Harvard Business Review (HBR) közölt egy cikket Nicholas G. Carr tollából, amely a mai napig tartó hullámokat vetett az IT-s szállítók és felhasználók körében. A kérdéses cikk olyan megállapításokat tesz, amelyek pontosításra illetve cáfolatra méltóak, illetve amelyek ürügyén az asztalra kerülhetnek az IT felhasználásának valódi problémái. A jelen sorok szerzőjének célja az, hogy felhívja az olvasók figyelmét azokra az alacsonyan lógó gyümölcsökre, amelyeket az IT alkalmazásával leszakíthatnak, és a profitabilitás növelésének szolgálatába állíthatnak |
Információs technológia
|
A Wiera Kft. prepaid kártyás rendszere
Egyre több olyan megoldás születik az informatikában, ami nagyban hozzájárul az üzleti élet feladatainak megkönnyítéséhez. Magyarországon is számos hely létezik, ahol nyilvános, nagysebességű, vezeték nélküli internet-hozzáférést, ún. "hotspot"-ot találunk. A Wi-Fi (Wireless Fidelity) segítségével lehetőségünk nyílik arra, hogy készülékeink rádiójelek használata segítségével kommunikáljanak hálózatokkal. A hotspotok számának növekedésével körvonalazódott, hogy igény van olyan vezeték nélküli hálózatokra, amelyeket - ha megbízhatóvá teszik - egy jelentős réteg a napi munkájában használni fog. |
Marketing
|
Hirholcz Ákos
Magyarországon a nagy nemzetközi szállodaláncok "hozott anyagból" dolgoznak. Valahol a külföldi központban kidolgozzák a marketingstratégiát, elkészítik a marketingtervet, és azt próbálják alkalmazni a helyi viszonyok között. Ez többnyire sikerül is, de gyakran előforduló hiba a marketingtevékenység merev, előírásszerû alkalmazása, pedig a marketinges felfogás egyik alapvető tulajdonsága a rugalmasság. A lehető leggyorsabban, de mindenesetre a konkurenciánál gyorsabban kell reagálni a piac változásaira. Ez a gyorsaság és naprakészség hiányzik a nemzetközi szállodaláncok értékesítési tevékenységéből. |
Humán erőforrás
|
Dr. Illés Katalin
Bár a filozófia iránt növekszik az érdeklődés, mégsem vált még részévé a menedzsment-oktatásnak. A szerző szerint ennek egyik oka az ismeretek hiánya, másik oka a tévhitek nagy száma, harmadik oka pedig az, hogy gyakori az értékek csupán materiális szinten történő meghatározása. |
Könyvismertető
|
- Velence művészete. Képes kalauz
- Az antik Görögország képes kalauza
- Magasan Írország felett
|
|